lunes, 29 de octubre de 2012

Biblio vintage # 2

En 1990 la Fundació CIDOB me pidió participar en un curso que organizaba el Ayuntamiento de Barcelona, con el título de "La immigració". Fue mi primera clase, y aún recuerdo el barullo que me hice con las tarjetas en donde tenía anotadas las ideas clave que quería desarrollar. Pasado el mal trago propio de todo principiante, Bet Mañé, la editora de la revista DCidob, me propuso preparar un texto para un monográfico dedicado a la inmigración. He aquí el resultado:




LA INTEGRACIO, QUELCOM MÉS QUE BONA VOLUNTAT

(Revista DCIDOB, nº 38, 1991)

La integració dels col.lectius immigrants en la nostra societat és una qüestió que no es pot obviar durant més temps. Espanya ha deixat de ser lloc de pas, per a convertir-se en pais receptor d'aquestes poblacions, i malgrat l'enduriment de les condicions d'entrada i permanència, molts d'ells han decidit residir i treballar al nostre país. Fenòmens tals com el reagrupament familiar i l'aparició de les segones generacions no fan sinó reforçar la seva presència a la nostra societat.

Aquesta integració abans que tot planteja problemes socials i polítics que incideiexen directament sobre l'opinió pública. Des d'aquestes línies volem argumentar que per tal de poder abordar aquestes problemàtiques, aportant solucions que no es limitin al terreny assistencial, cal analitzar la integració des dels mecanismes culturals que genera la nostra societat per conceptualitzar realitats culturals diferents.

A què ens referim quan parlem d'integració? Quan s'empra aquest terme sovint sorgueix una forta polèmica sobre el seu contingut. En conjunt, podríem parlar de tres formes d'abordar l'integració. Per una banda, des d'una perspectiva assimilacionista, es defensa l'argument de que els nouvinguts han de ser totalment assimilats per la societat receptora. Un criteri etnocèntric, és a dir, de superioritat cultural, justifica l'aculturació de les poblacions nouvingudes per mitjà de l'enculturació que es desenvolupa en la societat que els acull.

Una segona forma, oposada a la primera, entendria la creació d'una societat en base al principi relativista, pel qual tota cultura i les seves manifestacions són acceptables, s'entenen amb els seus propis termes i, degut a això precisament, no permeten la comunicasció intercultural. El resultat d'aquesta perspectiva no es sinó la segregació o guettificació de les poblacions nouvingudes.

La tercera fòrmula, que és la que nosaltres defensem, es fonamenta en el manteniment de certs criteris universalistes, pels quals és possible establir comunicació entre els homes, malgrat les seves diferències culturals. L'objectiu d'aquesta tercera acepció seria aconseguir una integració plena d'aquests col.lectius d'immigrants dins d'un marc social que garantís el reconeixement, la valoració i el respecte de les pluralitats culturals i humanes més diverses.

Però per a aconseguir aquesta integració plena cal quelcom més que bona voluntat. Els problemes que planteja aquest model són molt més delicats del que sembla a primera vista.

En primer lloc, caldria dir que en el procès d'integració no es troben implicats sols els immigrants sinó també la societat que els acull. Aquest pressupost és fonamental pel concepte d'integració que estem desenvolupant, i potser aquesta sigui la qüestió més difícil a resoldre (a entendre?). Per la nostra societat, la integració suposa l'apertura cap a aquestes poblacions estrangeres, tot valorant positivament les seves manifestacions culturals diferents. Per part dels immigrants, hi ha una clara intenció d'integrar-se, en alguns cassos tot i adoptant una forma d'assimilació i d'aculturació voluntària (és a dir, seguint els patrons d'integració assimilacionista que desenvolupa la nostra societat). Paradoxalment, podríem dir que els immigrants estàn més oberts a acceptar regles i patrons que no són seus que no pas nosaltres. Es podria argumentar que ells tenen una raó que els obliga a integrar-se: la seva estabilitat laboral i social. Però, quina és la raó que fa que nosaltres haguem d'obrir-nos  cap aquesta gent? Quin benefici ens reporta això? A nivell de la gent del carrer, cóm explicar a una pares que la presència al col.legi d'infants immigrants és quelcom positiu pel desenvolupament dels seus fills?

Els intents d'integració topen, com ja hem dit, amb tota una sèrie de problemàtiques socials i polítiques concretes. La societat d'acollida ha de fer front a qüestions de treball, vivenda, educació o serveis socials que plantejen l'arribada dels col.lectius immigrants. Mitjançant una sèrie de decisions polítiques totes aquestes problemàtiques es poden resoldre, encetant actuacions puntuas dins del terreny assistencial, tot desenvolupant un discurs humanitari d'acceptació de la presència d'aquests col.lectius en la nostra societat.

Això pot ser un primer pas, però el model d'integració que defensem requereix quelcom més. Reclama per part de la societat d'acollida un intent de revisió dels conceptes i dels patrons epistemològics i cognitius que empra per abordar el (re)coneixement de la diversitat cultural i humana. Si tota cultura pren sentit dins d'ella mateixa, proporcionant als seus membres els elements de significat per a les seves accions, llavors tot és explicat des de la pròpia cultura, i per tant, el recurs a altres explicacions provinents de fora d'aquest model monocultural sembla innecessari.

Enfront d'aquest model, lo diferent apareix com a extrany, com a quelcom del que s'ha de desconfiar. El cert és que els estrangers generan tensió, en quan a que la seva categorització en el model monocultural no apareix clarament definida. Es recòrre a imatges incomplertes, sovint estereotipades, dels nouvinguts, que no fomenten sinó la deformació de la realitat d'aquests col.lectius. És per això que, sovint, en els patrons d'autoreproducció de la pròpia cultura, s'aprofita per qüestionar la validesa de les altres cultures. La nostra és la veritable cultura, mentre que les altres són declarades com a inferiors o ilegítimes. A partir d'això podem anar argumentant perquè cal modificar aquests patrons cognitius.

En principi no hi ha res que justifiqui que la defensa de la pròpia cultura ha de suposar qüestionar les altres. Tampoc creiem que s'hagin de mesurar les altres cultures a partir dels criteris de la nostra. Fer això no fa sinó dificultar tot intent de comprensió cultural, i el que és més greu, prejutjar la relació que es pugui establir entre membres de diferents cultures. Cal doncs, erradicar amb firmesa el prejudici etnocèntric, degut a que aquest es configura com el discurs on es recolzen les manifestacions de discriminació racial i xenòfoba.

Per altra banda, la percepció de les altres cultures com a formes tant vàlides com la nostra d'organitzar la vida humana, ens ha de servir com a mitjà per a relativitzar la nostra cultura. Nosaltres formem part d'una més de les moltes cultures que existeixen; ni la millor ni l'única. És llavors a partir de l'intercanvi i la comparació intercultural on es desenvolupa la idea de que el coneixement d'aquestes diferències és ben útil per tal de que ens coneguem a nosaltres mateixos.

Tal com hem pogut anar veient fina ara, la modificació d'aquests criteris cognitius no és gens fàcil. Pensem que un dels camins que poden afavorir-la és l'educació. Michel de Montaigne digué un cop que "tots vivim limitats per nosaltres mateixos, i amuntegats, no veiem més enllà dels nostres nassos". D'aquesta manera es volia manifestar contrari al tancament intracultural i, favorable al diàleg intercultural, creia que la tasca específica de l'escola és rectificar aquesta miopia constitutiva de tota cultura. L'escola per corregir aquesta congènia hauria d'educar en el dubte, en l'autoreflexió enfront la pròpia realitat cultural, a partir del reconeixement i la comprensió d'altres formes culturals. La presència dels col.lectius immigrants a l'escola comença a ser important, i aquest pot ser el primer lloc on poguem apreciar els avantatges que suposa la creació d'una societat basada en les relacions interculturals.

El que sí sembla evident després de tot això és que el procès d'integració és llarg i difícil, i que implica tant als que venen com als que els rebem. Que no es tracta tant sols de desenvolupar polítiques d'assistència sinó també polítiques d'integració. I sobretot, que cal que es modifiquin els criteris que han definit lo "estranger" o lo "diferent" com quelcom a tractar amb recel. És quasi impossible detallar fòrmules d'integració aplicables a tot moment i situació; no obstant creiem que cal destacar certs criteris a partir dels quals començar a treballar i a dialogar. Especialment això darrer.

No hay comentarios:

Publicar un comentario